Arif sag

به وبلاگ دیوان ندای آنادول خوش آمديد

عضويت در وبلاگ
منوي اصلي
صفحه نخست
پست الکترونيک
آرشيو مطالب
فهرست مطالب وبلاگ
پروفایل
موضوعات
نوازندگان معاصر
البوم های نوازندگان
اموزش دیوان
اهنگ های ترکی
اضافات

ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 2
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 4
بازدید ماه : 50
بازدید کل : 156564
تعداد مطالب : 23
تعداد نظرات : 21
تعداد آنلاین : 1

ساخت كد صوتی آنلاين

فونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا ساز

آخرین مطالب
طراح قالب

Template By: NazTarin.Com

تبلیغات

Arif sag


در سال 1945 میلادی در شهر آشكاله (Aşkale) از توابع استان ارزروم (Erzurum) كه در میان كوه¬ها واقع شده، به دنیا آمد. از حدود 3-4 سالگی كه با پدرش ]آسیابان[ به آسیاب می¬رفت، با صداهای موزون آشنا شد. خود عارف ساق در این باره چنین می¬گوید : 
" صدای آب، آبی كه به پره¬ها ]پره¬های آسیاب[ برخورد می¬كرد، صدای گردش پره¬ها و ساییده شدن دو سنگ آسیاب و مخلوطی از این صداها به گوش می¬رسید و این صدای موزون را یك عنصر دیگر بر هم می¬زد؛ آن هم چوب كار كرده¬ای بود كه نعل روی آن كوبیده بودند و صدای شق شق می¬داد. به این ترتیب صداهای موزون با یك ریتم منظم به گوش می¬رسید. شنیدن مدام این اصوات، انسان را به خیال و رؤیا می¬برد. درك موسیقی و ریتم از همان سالها شروع شد و من از آنجا سرم را به موسیقی مشغول كردم."
آسیاب و صدای آب موافق طبع عارف ساق بود و نخستین اركستر موسیقی برای او. در پنج سالگی نواختن نی چوپانی (Kavall) را آغاز كرد. در شش سالگی صدای گرامافون را شنید و در هفت سالگی در دكان كوماش دَدَه (Kumaş Dede) در شهر ارزنجان (Erzincan) با باقلاما (Bağlama) آشنا شد. این دكان محل رفت ¬و ¬آمد و گردهمایی استادانی چون داوود سولاری (Davut Sulari)، عاشیق دایمی(Aşik Daimi)، علی اكبر چیچك (Ali Ekber çiçek)، عاشیق بیهانی (Aşik Beyhani) و عاشیق كمتر یوسف (Aşik Kemter Yusuf) بوده و این استادان راهنمای خوبی برایش بودند. 
در پانزده سالگی به استانبول سفر كرد و در "جمعیت" موسیقی آكسارای (Aksaray Musiki cemiyeti) شاگرد محمد نیدا تفنگچی(Nida Tüfenkçi) شد. این دور‌ه آموختن موسیقی برای عارف ساق به طور زیربنایی مهم بود و در شكل¬گیری شیوه نوازندگیش تأثیر بسزایی داشت.
سالهای دهه 60 و 70 برای او سالهای آموختن و تحقیق در موسیقی بود. این دوره در تركیه از نظر حركتهای اجتماعی و سیاسی و انعكاس این جنبشها در هنر و بخصوص موسیقی دارای اهمیت فراوان است. در همین سالها شركتهای ضبط و پخش صفحه شروع به فعالیت جدی¬تر كردند. عارف ساق در سال 1963 اولین صفحه گرامافون خود را با نام(Gafil Gezme Şaşkin Bir Gün Ölürsün) منتشر نمود. در سال 1965 به عنوان نوازنده باقلاما در رادیو استانبول مشغول به كار شد. در ادامه فعالیتهای اجتماعی، ضبط و انتشار صفحات گرامافون را ادامه داد. در مدت تقریبی 20 سال، 45 صفحه گرامافون منتشر نمود كه موجب شهرت و درخشش او گردید.
با انتشار این صفحات گرامافون و ساخت در حدود 200 آهنگ ( Beste) نوازندگان باقلاما با اجرای ساخته¬های او حمایت و تأیید خود را نشان دادند. از لحاظ فرم¬شناسی این آثار در دوره آرابسك _ فانتزی (Arabesk-fantazi) قرار می¬گیرند. این آهنگها حاوی موتیف¬های محلی و نیز بازتابی از موسیقی مردمی (Halk) هستند. 

در سال 1975 هیئت مدیره كنسرواتوار دولتی موسیقی تركی در استانبول (İstanbul Devlet Türk Müziği Konservatuarı) عارف ساق را به عنوان استاد مدرس و عضو هیئت علمی خود برگزید. تدریس موسیقی مردمی و نوازندگی باقلاما در این آكادمی بر عهده او بود. در سال 1982 از كنسرواتوار بیرون آمد و تدریس را در خانه موسیق عارف ساق ادامه داد. خانه موسیقی عارف ساق در سال 1980 با همكاری یوسف تورامان (Yusuf Toraman) نوازنده و سازنده باقلاما پایه¬گذاری شد. در یك دوره از سال 1984 تا 1987 با دیگر استادان باقلاما از جمله موسی اروقلو (Musa Eroğlu)، مخلص آكارسو (Muhlis Akarsu) و یاووز تُپ (Yavuz Top) سری آلبومهای "محبت 5-1" را منتشر نمود.
در سال 1982 در تأتر شأن استانبول (İstanbul Şan Tiyatrosu) اولین رسیتال باقلامای خود را اجرا نمود. در سالهای دهه 80 با سفر به اروپا و ژاپن و اجرای كنسرتهای متعدد موسیقی مردمی و ساز ملی تركیه، باقلاما را به مردم این كشورها شناساند. در سایه این تلاشها، موسیقی مردمی تركیه هم¬اكنون از شخصیت مستقل و متمایز برخوردار بوده و عارف ساق به شهرت جهانی دست یافته است.
در اجراهای عارف ساق تكنیك پیشرفته نوازندگی باقلاما، اجرا بر اساس رپرتوار موسیقی شرق تركیه و مضرابها و ریتمهای پیچیده مشهود است. تداوم موسیقی مردمی و نوازندگی باقلاما به حضور و فعالیت عارف ساق وابسته است. در یك دوره از سال 1987 تا 1991 عارف ساق نماینده مجلس ملی تركیه شد و به این ترتیب اولین هنرمندی است كه نماینده مردم در مجلس شد.
در سال 1996 در سالن فیلارمونیك كُلن همراه با اركستر فیلارمونیك كُلن در حضور رئیس جمهور آلمان، پروفسور رُمَن هرزوگ (Prof. Roman Herzog) به اجرای برنامه بر اساس موسیقی آناتولی به صورت موسیقی تلفیقی پرداخت. همكاران او در اجرای این برنامه، اردال ارزنجان (Erdal Erzincan) و اِروال پارلاك (Erol Parlak) بودند. سرانجام در سال 2000 تور كنسرت موسیقی تلفیقی همراه با توماتیتو (Tomatito) گیتاریست بزرگ فلامینكو از اسپانیا در 12 شهر مختلف اروپا برگزار نمود.
برای عارف ساق، سازش همانند نان و آب می¬ماند و خویشتن را پاره¬ای از عاشیق _ اوزان¬های آناتولی می¬شناسد. وی ازدواج كرده و دارای دو فرزند است.



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





[+] نوشته شده توسط علی بایسته در چهار شنبه 28 دی 1390برچسب:, در ساعت 17:26 | |

درباره وبلاگ

به وبلاگ من خوش آمدید
آرشيو
مرداد 1391
اسفند 1390
بهمن 1390
دی 1390
آمار
روز بخير كاربر مهمان!
آمار بازديدها:
افراد آنلاين:
تعداد بازديدها:

مدير سایت :
علی بایسته
حامد پرندین
لينكستان
خلوتگاه من
گیتار ساز عشق
توحید چوب
سجاد
عاشقانه ها
کیت اگزوز
زنون قوی
چراغ لیزری دوچرخه

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان باغلاما و آدرس iran-baglama.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





فال حافظ

قالب های نازترین

جوک و اس ام اس

زیباترین سایت ایرانی

جدید ترین سایت عکس

نازترین عکسهای ایرانی

بهترین سرویس وبلاگ دهی

وبلاگ دهی LoxBlog.Com


لينكدوني

کیت اگزوز ریموت دار برقی
ارسال هوایی بار از چین
خرید از علی اکسپرس
الوقلیون

آرشيو پيوندهاي روزانه


CopyRight| 2009 , iran-baglama.LoxBlog.com , All Rights Reserved
Powered By Blogfa | Template By: LoxBlog.Com